10:10, 10 березня 2018 р.
Надійне джерело
Як скоро в Україні відмовляться від маршруток?
Комерційні “маршрутки” заполонили великі й малі міста ще у 90-х, витіснивши інші види громадського транспорту. Чи реальні плани уряду, коли зникне остання маршрутка та що буде потім – досліджувала ВВС Україна.
“Велика собача будка”
Про неї складають анекдоти та співають пісні. Лідер гурту “Скрябін” Кузьма якось написав:
- “Їде маршрутка,
Як велика собача будка...”
Українці дедалі частіше скаржаться на неналежну якість обслуговування з боку маршрутних таксі.
Дедалі більше повідомлень в інтернеті та соцмережах з приводу порушення ПДР, нелегальних перевезень, грубої поведінки, а також відмови везти пільговиків.
Чи буде як в ЄС?
У лютому уряд ухвалив постанову про лібералізацію ринку автобусних перевезень в Україні. Цей документ, на думку міністра транспорту Володимира Омеляна, приведе до того, що таке явище, як “маршрутка”, відійде в минуле.
- “Ми зараз бачимо ці маршрутки, які абсолютно не відповідають жодним вимогам комфорту, безпеки, зручності та сервісу на українських автошляхах”, – розповів пан Омелян.
За його словами, цей ринок штучно зарегульований та розподілений в результаті “кулуарних домовленостей” між владою та перевізниками.
За новими правилами, на маршрути мають виходити ті перевізники, які запропонують кращий, більш комфортний, безпечний та екологічний транспорт.
У свою чергу, автомобільні перевізники кажуть, що плани влади не так просто втілити.
- “Я вважаю, що маршруток в Україні немає. Оскільки, на мою думку, автобуси типу “Богдан” та “Еталон” – це автобуси малого класу”, – говорить член Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Іван Велійко.
За його словами, покращити графік руху транспорту – це хороша ідея. Але без підготовки інфраструктури міст це зробити складно.
Тому, на думку пана Велійка, спершу варто подумати про розвиток інфраструктури в містах, де б громадський транспорт рухався по спеціальній смузі.
Як готуються міста?
Місцева влада заявляє про низку проблем на цьому шляху, насамперед – фінансових.
- Заступник мера Львова з питань житлово-комунального господарства Сергій Бабак в розмові з ВВС Україна каже: “Звичайно, хочеться, щоб у нас було, як в Європі, щоб ми забули про таке явище, як маршрутки, а були комфортабельні, зручні, сучасні автобуси”
Але для цього треба замінити в місті близько 500 автобусів, зазначає він.
- “Мінімальна ціна одного комфортабельного автобуса – 122 тис. євро. От і порахуйте, всього – понад 2 млрд грн”, – каже чиновник.
Мер Дніпра Борис Філатов також каже, що відмовитись одразу від маршруток не вийде, оскільки є економічні реалії.
- “Я б із задоволенням всіх розігнав, але є реалії економіки. На жаль, сьогодні ми не можемо вимагати від перевізника, щоб вони купили нові “Мерседеси” з “Євро-5″ та чистими салонами”, – каже він.
За його словами, Дніпро пішло шляхом витіснення маршруток дешевим муніципальним електротранспортом.
- “Ми відкриваємо нові маршрути комунального транспорту і оновлюємо тролейбусний парк – за останні 2,5 року коштом міського бюджету придбали 51 нових тролейбусів”, – каже очільник Дніпра.
Хочуть зробити муніципальний транспорт основним і в Одесі.
- "Одеса виграла грант від Світового банку. Зараз він дає технічну допомогу і рекомендації, як правильно та оптимально створювати й розвивати маршрутну мережу міста", - розповів ВВС Україна директор транспортного департаменту міськради цього міста Олександр Ілько.
Що у Києві?
Кияни чи не найактивніше реєструють свої петиції до міської влади щодо ліквідації маршруток.
Є й інші пропозиції. Серед них – зобов’язати водіїв возити пільговиків, оскільки ті часто відмовляються це робити, заборонити довго стояти на зупинках та ліквідувати дублюючі маршрути.
В столичній владі пояснюють, що місто вже кілька років співпрацює зі Світовим банком, який розробив свої рекомендації.
- “Світовий банк рекомендує нам більше відкривати маршрутів 12-метрових, 17-метрових автобусів і потихеньку витісняти маршрутки”, – розповідає ВВС Україна директор транспортного департаменту КМДА Сергій Симонов.
За його словами, великі автобуси будуть більш комфортними для людей. Також вони розвантажать столичні дороги від маршруток, які зупиняються у недозволених місцях і сприяють заторам.
“Життя змусить”
Про повну відмову від маршруток вже сьогодні мова не йде. Та й через рік-два це теж не станеться, кажуть місцеві чиновники.
У Львові достатньої кількості голосів набрала петиція про відмову від маршруток протягом двох років. Але ці терміни нереальні, каже влада.
У Києві оптимістично заявляють про п’ять років. А в профільному міністерстві навіть називають трирічний термін. За словами Володимира Омеляна, ринок до цього готовий, хоча проблем не уникнути.
Що буде після?
У місцевих жителів є острах, що маршрутки ліквідують, а альтернативи їм не буде.
У Дніпрі нещодавно навіть сталася паніка після рішення місцевої влади про ліквідацію 33 маршрутів. Дніпряни заявили про готовність до активних дій – від збору підписів і до виходу на мітинги.
Місцева влада визнала, що недостатньо пояснила ситуацію населенню, що і викликало паніку.
- “Треба було вийти до територіальної громади, провести слухання, пояснити, людям та повідомити, що мова йде не про ліквідацію, а про оптимізацію цих маршрутів”, – визнає мер Борис Філатов.
За його словами, таке рішення пов’язано з необхідністю витіснити нелегальних перевізників, які часто дублювали напрямки руху.
У владі пояснюють, що у жодному разі мова не йде про ліквідацію всіх маршруток.
Цей процес буде йти поступово шляхом введення зручного та безпечного громадського транспорту. А ще – значно місткішого, кажуть посадовці.
Наприклад, сучасні автобуси та тролейбуси можуть перевозити понад 100 людей, а маршрутка – не більше 30 пасажирів.
Проте з купівлею такого транспорту непросто, оскільки для цього потрібні великі кошти. Місцеві бюджети з цим можуть не впоратися і чекають на допомогу кредити від міжнародних банків.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
У Кам’янському продають легендарний завод: які потужності має
Новини компаній
17:00
Вчора
ТОП 5 причин відвідати трансформаційний спа-дівичник під Києвом
Новини компаній
15:00
3 жовтня
Шнурки для взуття: вибір, догляд та корисні поради
Новини компаній
14:30
2 жовтня
Велика модернізація: Ірпінь вступає в новий опалювальний сезон з передовими технологіями VIESSMANN
Партнерський матеріал
15:01
1 жовтня
Переваги кукурудзяного наповнювача для гризунів
Новини компаній
14:00
26 вересня
11:00
25 вересня
Адвокат в Києві: Професійна допомога у складних ситуаціях
Новини компаній
12:36
16 вересня
Спецтема
Оголошення
12:55, 25 вересня
13:37, 30 вересня
42
live comments feed...