Хрещення Русі: як світові церкви отримували автокефалію

Слово «автокефалія» асоціюється з болючою проблемою за національним і навіть політичними суперечностями. Але справа в тому, що Світове православ’я сьогодні організовано саме в 15 автокефальних церков. І кожна з них йшла своїм унікальним шляхом в цей історично сформований загальновизнаний тандем.

Абсолютно мирним було набуття самостійності хіба що перших найдавніших церков – Єрусалимської (перший єпископ апостол Яків), Кіпрської (заснована апостолом Варнавою), Антиохосьою (заснована апостолами Петром і Павлом в Антіохії на Оронте), Олександрійської (заснована апостолом Марком) і Константинопольської (заснована апостолом Андрієм Первозванним). Це без урахування Римської громади перших століть, а потім і церкви, яку, за католицьким переказами, окормляв апостол Петро.

У контексті першості з церковного права (зводу канонів) на сьогодні першою серед рівних є Константинопольська церква. Історично першою була і залишається Єрусалимська церква, заснована самим Спасителем.

Хрещення Русі: як світові церкви отримували автокефалію

***

Найбільш спокійно пройшла автокефалія Сербської церкви . Святитель Сава (в миру Ратко – син великого жупана сербської Стефана Немани) був змушений покинути Афон і займатися примиренням своїх ворогуючих братів в самій Сербії. Тим більше, що ця ворожнеча сформувалася і за релігійним принципом: один з братів насаджував католицизм. Треба було швидше об’єднувати воюючу старну. У 1219 році Сава клопотав у грецького імператора і Константинопольського Патріарха для Сербської Церкви право мати свого автокефального архієпископа, яким сам і став.

***

Політичними були причини набуття автокефалії Албанською церквою , стародавні громади якої довго перебували у віданні Охрідської архієпископії і пізніше – Константинопольського патріархату. Політична боротьба албанців проти турків у 1910 році не схвалювалась Константинополем, який і був якраз під заступництвом Османської імперії. Відразу після здобуття незалежності Албанії, в 1922 році, році уряд і народно-церковний собор проголосили автокефалію. Константинополь надав лише автономію. У 1929 році незадоволені керівники Албанської церкви, без погодження з Константинополем висвятили необхідну кількість єпископів для правового статусу Священного Синоду Албанської Православної Церкви. Разом з албанським королем Зогу вони оголосили автокефалію і тільки письмово повідомили Константинополь, а його представників вислали з країни.

Ніхто їх помісних церков не визнав цю автокефалію, Албанська церква стала гнаною. Новий лідер країни Енвера Ходжі , вирішив викорінити релігію жорстокими заходами: розстрілами та засланнями. В кінці 1970-х років було оголошено про остаточне викорінення всіх релігійних забобонів. Ситуацію не врятувало навіть визнання церкви та надання їй томосу в 1937 році …

Після смерті диктатора, в 90-е відновленням Албанської церкви знову займалися греки. Як і раніше, повністю грецький Синод викликав протести серед албанців. У 2006 році формально існуюча автокефалія здобула свою національну форму: до керівництва церкви прийшли молоді албанські священики, які отримали освіту в національній Духовній академії Воскресіння Христового Святого Влаша в Дурресе.

Хрещення Русі: як світові церкви отримували автокефалію

***

Повністю провладним було рішення про відокремлення від Константинополя Грецької (Елладської) церкви. Створення Грецького королівства в 1832 році , надихнуло баварських регентів проголосити автокефалію на чолі з малолітнім королем Оттоном I. Константинополь надав томос Греції тільки через 27 років .

***

Ще більш політичний характер у автокефалії Чеської православної церкви. Причому ініціатива належала Московській патріархії, всупереч створеній думці про її негативне ставлення до автокефалії.

Православ’я відродилося в цій католицької уніатської країні тільки в 19 столітті під заступництвом Сербської церкви. Під фашистською окупацією православні єпископи були страчені, церква заборонена, майно конфісковано. До кінця війни в Чехії не залишилося жодного монастиря. У 1946 церква перейшла під юрисдикцію Московської патріархії і 30 січня 1950 року Рада Міністрів СРСР усекретному постановізадекларував необхідність надання автокефалії Православної Церкви в Чехословаччині.

Під тиском нової влади в Чехословаччині було скасовано Унію 17 століття, 23 листопада 1951 року від імені Святійшого Патріарха і всього Архієрейського Собору Російської Православної Церкви був підписаний Акт про дарування автокефалії Чехословацької Православної Церкви. Константинополь визнав цю автокефалію лише через 47 років у 1998 році .

Хрещення Русі: як світові церкви отримували автокефалію

***

Суперечлива історія автокефалії Грузинської церкви . Виникла в ІІІ столітті , в межах Антіохійської патріархії, вже в VII столітті вона отримала відносну автономію. Століттями намагалася єднання з Москвою, Грузинська церква позбулася своєї автокефалії в 1811 році , коли Грузія увійшла до складу Російської Імперії, а її церква перетворилася в екзархат. Однак адміністративні реформи під керівництвом не церковних осіб – генералів А. П. Тормазова, П. Д Цицианова та інших, привели до знищення самої ідентичності грузинської церкви. Замість 13 єпархій засновувалося дві. Єпархії укрупнювалися і скорочувалися, а на кафедри поставлялися російські экзархи. Священство було поставлено на держдотації, а висвячення священиків і постриг у чернецтво призупинено. Почався перепис і конфіскація церковного майна.

Реформування пояснювали надмірною кількістю земель у веденні грузинських монастирів, за величиною рівних феодальних володінь з селянами. Звиклі щедро віддавати землі монастирям на помин душі, родовиті і багаті грузини не розуміли що відбувається. Князі і церковні діячі почали вимагати повернути автокефалію.

Для скорочених монастирів затвердили лімітований штат. А натуральні податки замінили грошовими, що було непосильно селянам. Всі ці обмеження призвели до церковного повстання в Иметерії під керівництвом митрополитів Евктиме (Шервашидзе) і Досифея (Церетелі), якого було вбито.

На території Імеретії, в Рачі і Гурії почалася справжня війна. Повстання було придушене, але війна, як така – тривала. У 1908 році був убитий і представник росіян – грузинський экзхарх, архієпископ Никон (Микола Софійський). При всій його просвітницькій роботі – він був у повному ігноруванні у грузинського духовенства, тому що відмовився клопотати про відновлення автокефалії в Грузії. 28 травня він був застрелений на сходах Грузино-Імеретинській Синодальної контори.

Хрещення Русі: як світові церкви отримували автокефалію

У 1917 році , користуючись політичною ситуацією, в Мцхетському Соборі була проголошена автокефалія Грузинської Церкви, а руського архієпископа змістили з кафедри. Спілкування між Московським Патріархатом і Грузинською Церквою було перервано. Тимчасовий уряд визнав автокефалію.

На початку лютого 1927 року в Москві відбулися Загальні збори членів обновленського Священного Синоду Православних церков на території СРСР, де з огляду на давність та стійкість Грузинської церкви, її автокефалія була відновлена. Церковне спілкування з Російської патріархією було відновлено тільки під час Війни, в 1943 році.

27 травня 2005 року грузинська церква зарахувала вбитого митрополита Досифея і митрополита Эквтиме до лику святих в статусі священномучеників.

***

Болючим був процес автокефалії в Болгарській церкві. У 919 році болгарський цар Симеон I проголосив національну (першу) автокефалію, яку Константинополь визнав лише в 927 році . При війнах з Візантією – в 11 столітті, автокефалія була скасована, а у 1185 -му, після успішного повстання, знову відновилася.

Завоювавши Болгарію турки передали церкву назад у підпорядкування Константинополю, який забороняв визвольні рухи в Болгарії.

Бачачи багатовікову безвихідь ситуації, священики болгарської церкви почали на Літургіях поминати все православне єпископство, без першості Константинопля. У самому Константинополі, у болгарському храмі 2 травня 1872 року було урочисто прочитано акт про самопровозглашении Болгарської Церкви автокефальною.

Фанар (резиденція Константинопольських патриахатов в Стамбулі) оголосив всіх священиків болгарської церкви відлученими, а через 4 місяці болгарська церква була звинувачена в филетизме (переважання національного над духовним). Третя автокефалія була визнана Константинополем тільки в 1945 році.

***

При тому, що церкви, що відокремлюються, вдавалися під заступництво або Константинополя, або Москви, Румунська православна церква виявилася на рідкість самостійною.

Під Османським пануванням у 1716 році Румунська православна церква еллінізувалась, богослужіння церковно-слов’янською замінювалося на грецьку. Але навіть при подальшому покровительство з боку Москви під час російсько-турецьких воєн, еліта Румунії повставала проти греків, так проти росіян в управлінні церкви.

У 1865 році місцева Церква проголосила себе автокефальною, але Константинополь визнав це тільки через 20 років . Румунська церква конфліктує з Московською та Українською православними церквами в питанні територій Бессарабії та Молдавії. Сьогодні православна церква Молдови та Преднестровского регіону – це самоврядна частина РПЦ. Румунська церква – відстоює своє право на бессарабські митрополії..

***

Багато важливих моментів консенсусу у світовому православ’ї залежать від Москви і Константинополя, але був час, коли і сама Московська патріархія боролася за свою незалежність.

Відділення російської православної церкви від Константинополя відбулося через прийняття Константинопольським престолом унії з католиками на Флорентійському Соборі в 1438 -45 рр .. визнав Унію і київський митрополит грек Ісидор, який з-за цього був жорстко зміщений, всі грецькі єпископи вислані з країни. У 1448 року Московська митрополія проголосила себе автокефальною і поставила патріархом рязанського єпископа Іону, без погодженням з Константинополем. Московська митрополія стала називатися після занепаду провідного значення Києва і його розгрому татаро-монголами в 1240 році .

У 1453 році Візантія впала і Москва оголосила себе її спадкоємницею, називаючись кафолічна Православна греко-російська церква.

Лише через 141 рік Московські митрополити отримали від Константинополя статус патріархів, а Коснтантинопольский патріарх Єремія ІІ визнав стаусМоскви як третього Римув Укладеній грамоті 1589 року .

У свою чергу Московська Церква визнавала відокремлення від неї Київської митрополії, яка зберегла свій статус в Константинопольському патріархаті. Ключовим став у 1686 рік , коли до Російського царства була приєднана Левобережаня Україна . Тоді ж, від Константинопольського патріарха Діонісія, і з згоди інших Східних Патріархів був отриманий томос – указ про перепідпорядкування Київської митрополії Москві. Досі томос 1868 року не скасовано. Хоча після визнання незалежності України, Константинополь періодично натякає на порушення канонічного порядку перепідпорядкування у 1685-1686 роках…

***

Сьогодні також є самопроголошені автокефалії, за яким у Константинополя і Москви існують дискусії: так як до їх визнання або невизнання приєднують свою думку та інші з 15 канонічних автокефальних церков Вселенського православ’я.

До речі, унікальним випадком, коли інтереси Константинополя і Москви зійшлися – було ставлення до невизнаної Чорногорської автокефальної православної церкви . Проголосивши автокефалію у 1993 , вже у 1998 році на Архієрейському Соборі Сербської православної церкви всі учасники самопроголошення були виключені з церковного спілкування. Дане рішення підтримали всі Помісні Православні Церкви на чолі з Константинопольською і Московською Патріархією.

Народна правда
церква ХрещенняРусі
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі

Фото
За доручення першого заступника міського голови Олександра Маркушина, в Ірпені почали інспектувати дитячі майданчики на безпечність. Перевірці підлягають усі дитячі ігрові та спортивні майданчики міста. «Вчора начальник управління інфраструктурного розвитку, інвестицій та ЖКГ Сергій Канюра, директорка КП «Управління благоустрою міста» Юлія Прибилова та керівник Муніципальної варти Микола Ковальчук проінспектували ігрові та спортивні елементи на майданчиках...
Суспільство
В Ірпені продовжують ремонтувати під’їзди та покрівлі житлових будинків. Капітальні ремонти відбуваються в будинках, які обслуговує Комунальне підприємство «УЖКГ «Ірпінь». Про це повідомляє ITV. Уперше за півстоліття капітального ремонту дочекався будинок на вулиці Тищенка, 10. Тут повністю оновили під’їзди. У рамках міської програми енергозбереження поміняли й старі вікна. Дірявий шифер замінили на металопрофіль. Дахи, які підлягають ремонтам, мають не ли...
Новини компаній
Особливості бескаркасного автокрісла SafeBelt Сучасним батькам доводиться пересуватися з дитиною на машині, щоб відвезти в садок, школу або на додаткові заняття. Однак до безпеки маленького пасажира варто підійти більш грунтовно. Для цього недостатньо буде звичайного ременя безпеки, адже координація дитини ще не повністю розвинена і він не зможе втриматися при зіткненні або різкому гальмуванні. З введенням більш жорстких правил з перевезення дітей, багато...
Фото
Сьогодні, 5 червня, в Ірпеня біля ТРЦ Жираф сталася жахлива ДТП, де збили жінку пішохода. Відео дивись тут. Зі слів працівників поліції, водій легковика Renault не розрахував швидкості і збив жінку на пішохідному переході. Після цього він влетів у паркан.  Фото з мережі фейсбук  Передню частину автомобіля зім’яло, а водія- затиснуло всередині. На місці ДТП і досі працює слідчо-оперативна група.  Підписуйтесь на нас у Фейсбук, Інстаграм, Телеграм та YouTube...
Фото
Сьогодні вранці, 5 червня, біля Жирафу сталося серйозне ДТП. Водій автомобіля Renault влетів у паркан. ДТП сталося біля ТРЦ «Жираф» в Ірпені на лежачому поліцейському. Водій, ймовірно, не впорався з керуванням і влетів у чуже подвір’я.  Зараз на місці працює швидка і поліція. На щастя, водій вцілів. Рух вулицею зараз ускладнений. Деталі аварії з’ясовуються. Підписуйтесь на нас у Фейсбук, Інстаграм, Телеграм та YouTube, щоб не пропустити цікавих та актуальн...
Фото
В Ірпені провели капітальний ремонт вулиці Антонова, біля Храму Різдва Пресвятої Богородиці. Про Це повідомив перший заступник міського голови Олександр Маркушин на своїй сторінці у фейсбук. Там поклали новий асфальт, облаштували зручні тротуари, зливову каналізацію та паркувальний майданчик. Ще одна капітально реконструйована і заасфальтована ділянка дороги в Ірпені – вулиця Антонова, поруч з Храмом Різдва Пресвятої Богородиці. Тут облаштували тротуар, зл...
Суспільство
Сьогодні, 4 червня, близько 1 години ночі до оперативно-диспетчерської служби Ірпінського регіону від чергового поліції надійшло повідомлення про те, що у смт Гостомель, міст р. Ірпінь на трасі Ковель-Київ впав чоловік у воду. Прибувши на місце події рятувальники встановили, що чоловік у стані алкогольного сп’яніння впав у річку та не може самостійно вибратись. За допомогою рятувальної мотузки та ременя чоловіка 1981 року народження піднято на берег. До ав...
Фото
Колишній заступник голови КОДА, мешканець Бучі, юрист Юрій Денисенко вимагає публічних пояснень, чому мов чортик з табакерки за тихі місяці карантину замість Ірпінського району, як планувала область, раптом з'явився Бучанський район. Уряд остаточно сформував і затвердив нові громади Київської області. Загалом їх 69. Тепер замість 25 районів залишиться тільки 6. До слова, у складі Ірпінської ОТГ буде власне Ірпінська та Михайлівсько-Рубежівська громади. В т...
Фото
В Ірпеня намагаються забрати статус центру району, а маневри з Бородякою були відволікаючі. Усі останні роки розроблявся план нового поділу Київської області. У всіх варіантах був присутній великий Ірпінський район. Цією весною Бучанська рада виступила за те, щоб районом нашої округи стала Бородянка. Також цю ідею підтримав гостомельський мер Юрій Прилипко, який може отримати 10 років тюрми з конфіскацією. Як виявилося, ідея з Бородянкою була лише маневро...